I fin form på 7000 moh

Av Simen Mørdre - 30.apr.2007 @ 09:19 - Kommentér
En liten oppdatering fra Himalaya.

Mange blir forresten syke av høyden og må ned for å hvile, men for min del følger jeg planen. Er ydmyk på at ting kan snu seg fort.

Overnattet på 7000 meter
Har nå vært oppe på 7000 meter over havet sammen med de to andre som henger med. Overnattet der oppe. Det gikk fint, men en god blanding av søvn og vake ble det.

Kombinasjonen av minus 20 grader og tynn luft gjør at du ikke sover optimalt.

Venter på været
Neste steg er om 2-3 dager. Da går vi først opp til 7000 meter igjen, overnatter for så å prøve oss opp mot 7500. Går det bra, overnatter vi på 7500 meter for dagen etter å gå ned til Advanced Base Camp.

Deretter går vi helt ned til Base Camp for å hvile litt og deretter venter vi faktisk bare på gode værmeldinger for et toppforsøk. Litt rart at vi allerede er der.

Rapporterer mer når jeg er tilbake fra neste tur.

Avansert på 6400 meter

Avansert på 6400 moh

Av Simen Mørdre - 23.apr.2007 @ 13:52 - Kommentér
I går kveld kom vi frem til Advanced Base Camp på 6.400 meter etter to relativt slitsomme dager med marsjer på rundt 12-13 kilometer.

Kjenner høyden
Man kjenner høyden når man stiger 1.200 meter på to dager, men dette er som forventet. Klarer meg bra og begynner å bli mer og mer klar for de store veggene som venter oss.

Advanced Base Camp er et fantastisk sted med toppen på Everest ruvende rett over hodene på oss. Ruten videre er også synlig. Vi kan også se en rekke andre fantastiske topper, f.eks. Makalu - et av de andre fjellene i 8.000-metersklubben.

image6

Flere sliter
Parallelt med den fysiske fremdriften, pågår det et lite drama for noen av gruppens medlemmer.

Roman fra Sveits dro hjem samme dag som vi startet fra Base Camp. Lionel fra Frankrike har fatt et halsonde og matte snu halvveis til ABC, og tyske Volker dro ned etter lunsj i dag.

Det er nok både kropp og sjel som sliter nå når vi nærmer oss hovedkapittelet i historien. Til syvende og sist er det ikke barnemat å klatre på det store fjellet. Håper at Lionel og Volker kommer tilbake.

Hviler
Regner med at vi som er igjen hviler minst to dager før vi beveger oss opp mot North Cole (leir 1) på 7.000 meter.

Det er mulig at vi også prøver oss opp mot 7.500, men det er fortsatt usikkert.

Skriver mer nå jeg er tilbake fra neste luftetur.

Himalaya-hilsener fra Simen

Av Simen Mørdre - 19.apr.2007 @ 10:33 - Kommentér

Vi har nå vært i Base Camp i fem dager. Base camp ligger på 5.200 meter. Været har vært bra og vi titter opp på fjellet hver dag.

Tur mot høydesyke
Tiden går mest til forberedelser av utstyr og akklimatisering. Kroppen kan leve opp til 5.500 meter, men trenger tid på å bygge opp nok røde blodceller. Jeg har selv gått fire turer. Tur 1 opp til 5.300, tur 2 opp til 5.500, tur 3 opp til 5.800 og i dag opp til en topp på 6.050 moh.

Alt fungerer bra selv om to av gruppens medlemmer har hatt høydesyke.

Tester klatrere
Ellers har vi møtt flere greie norske turfolk.

Det er to grupper av klatrere og trekkere her. Odd Harald Hauge og Cato Zahl Pedersen som jeg kjenner fra før, og noen andre fra Hamar. Ellers er legestudent Lars Oma Erichsrud her. Lars gjør en feltstudie for forskningsgruppen ved NTNU, under tittelen «Himalayan Medical Expedition». I samarbeid med University College London (UCL) skal han samle inn genetiske prøver fra klatrere fra nordsiden av Mount Everest. Vi har latt oss teste av ham.

image5

MMS-foto: Simen Mørdre

I overmorgen beveger vi oss mot ABC-camp på 6.400. Den ligger 25 kilometer inn i fjellet, og vi trenger to dager dit. Går alt bra, klatrer vi også opp til Camp 1 på cirka 7000 meter. Deretter er det retur til Base Camp og ny venting.

Blir nok ikke tilgjengelig i denne perioden.

Savner Norge
Selv om alt går bra, savner jeg familie, venner og mine kolleger i Acta.

Jeg er lykkelig over at jeg får anledning til å gjøre denne turen.

Av Simen Mørdre - 17.apr.2007 @ 14:03 - Kommentér

En liten rapport fra Himalaya.

Akklimatiserer bra med turer opp til 5800 meter. Formen er god. Det er mye venting. Vi må bli her en stund for å gi kroppen tid til å produsere røde blodlegemer.

To med høydesyke
To personer i gruppen har fått høydesyke og må ned midlertidig. Går selv mot Leir 1 på 6400 meter 20. april.

image3
MMS-foto: Simen Mørdre.

OL-ild til topps?
Det er en kinesisk gruppe på 70 personer her. De skal teste muligheten for å bringe den olympiske ilden opp til toppen av Mount Everest. Dersom det går, skal ilden tennes der oppe under OL i Peking neste år.

På grunn av kineserne er det bedre mobilforhold her enn normalt. Det er mulig å ringe på dagtid. Men mailen er det stor kamp om.

Jeg sender et MMS-bilde fra mobilen.

image4

Av Simen Mørdre - 12.apr.2007 @ 13:36 - Kommentér
Hei!

Skriver en liten løypemelding på vei inn mot fjellet. Har ankommet siste overnattingsted - Tingri.

Så Mount Everest for første gang i dag, Det var veldig mektig.

image2
Her er Acta-sjef Simen Mørdre på toppen av Gasherbrum II. Nå står Mt. Everst for tur. (Foto: Bjørn Arne Evensen)

LES MER: Direkte fra Himalaya

Alt har gått etter planen til nå. Etter tre dager i Katmandu, fløy vi over til Lhasa i Tibet. Etter nye tre dager med sight seeing med mer der, er vi nå på vei med jeep inn mot base camp. Ankommer etter planen der fredag 13. april. Lang og humpete kjøretur!

Gruppen virker bra med til nå. Fem klatrere fra Sveits, Tyskland, Frankrike og Norge (meg). Senere vil ytterligere fem klatrere fra USA og Frankrike slutte seg til gruppen.

Er i basecamp til lunsj i morgen. Prøver ny kontakt derfra.

Av Simen Mørdre - 12.apr.2007 @ 13:32 - Kommentér
Acta-sjef Simen Mørdre er på vei opp til verdens høyeste fjell. Klatringen til topps av Mount Everest kan du følge her på NA24-bloggen.

LES MER: Acta-sjefen klatrer til topps

4. april reiste han til Nepal med mål om å nå toppen av verdens høyeste fjell, Mount Everest. Han har tatt to måneders permisjon for å bestige fjellet. Investeringsdirektør Geir Inge Solberg tar over sjefrollen mens Mørdre er på fjelltur.

Mørdre skal bestige nordsiden av det enorme fjellet sammen med et sveitsisk lag. Neste år skal han bestige K2, som er verdens nest høyeste fjell.

- Jeg er spent på turen, siden jeg har blitt i dårlig form etter at jeg begynte i Acta, sier han og ler i det NA24 møter fjellmannen på en kafé i Oslo.

Mørdre har tidligere besteget nabofjellet til K2, Gasher Brom II i Pakistan.

Simen Mørdre

Simen Mørdre er administrerende direktør i Acta Holding. Han er født i 1965, og er siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, der han ble uteksaminert i 1989. Han startet sin karriere i Orklas Merkevaredivisjon hvor han først arbeidet som Brand Manager i Helly Hansen, deretter som markedssjef i Stabburet og til slutt som markedsdirektør i Bakers. Han har også fått faglig påfyll på Orklas merkevareskole. Etter dette arbeidet han som markedsdirektør i Skeidar i to år før han ble tilsatt som sjef for DnB og Postbanken på Østlandet. I DnB fikk han siden ansvar for divisjonen som har ansvar for de velstående kundene. Det siste året før Mørdre kom til Acta arbeidet han som Partner i konsulentselskapet Korn/Ferry International.